۱۳۹۱ آبان ۹, سه‌شنبه

 




سلام

دادگاه فدرال آرژانتین مقام‌های ایرانی را متهم کرد که بمبگذاری در ساختمان آمیا را طرح‌ریزی کرده و از طریق اعضای حزب الله لبنان این نقشه را به مرحله اجرا درآورده‌اند.
بنابر کیفرخواستی که دادستان کل آرژانتین با استناد به اطلاعات به دست آمده از دستگاه اطلاعاتی آرژانتین و پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) صادر کرده بود، یکی از اعضای گروه شیعی حزب الله لبنان به در بمبگذاری آمیا شرکت داشته، اما حزب الله لبنان می گوید این فرد در هشتم سپتامبر ۱۹۹۴ یعنی حدود دو ماه پس از انفجار آمیا، در منطقه ای در جنوب لبنان کشته شده است.
ایران نیز در واکنش به اقدامات مقامات قضایی آرژانتین، دستور پیگیرد و بازداشت آلبرتو نیسمان، دادستان کل این کشور و خوان خوزه گالیانو (قاضی آرژانتینی که پیشتر یک بار دستور جلب مقامات ایرانی را به اتهام دست داشتن در این بمب گذاری داده بود) را صادر کرد.
رئیس جمهور آرژانتین یک بار در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از ایران خواسته بود که متهمان را برای "محاکمه ای شفاف، عمومی و در نظامی دموکراتیک" تحویل آرژانتین دهد.

مهدی پرپنچی
 




سلام

یک روز پس از موعد گفت و گوهای ایران و آرژانتین درباره پرونده انفجار در مرکز یهودیان آرژانتین موسوم به آمیا، وزارت خارجه ایران آمادگی خود را برای "بررسی دقیق" این انفجار و شناسایی عاملان آن اعلام کرده است.
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران در روز نهم آبان (سی‌ام اکتبر) گفته است که درباره انجام مذاکرات بین نمایندگان ایران و آرژانتین یک ماه پیش بین وزرای خارجه دو کشور توافق شد.
سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که "هر نوع اتهامی را نسبت به شهروندان خود را رد می‌کند."
در روز ۱۸ ژوئیه سال ۱۹۹۴، انفجار اتومبیلی در ساختمان هفت طبقه انجمن همیاری اسرائیل و آرژانتین در بوئنوس‌آیرس پایتخت آرژانتین منجر به کشته شدن ٨٥ نفر و زخمی شدن بیش از ٢٠٠ نفر شد.
آرژانتین ایران را مسئول این انفجار معرفی کرده است. اما ایران این اتهام را رد می‌کند.
نزدیک به شش سال پیش یکی از قضات دادگاه فدرال آرژانتین برای ۹ مقام ایرانی حکم جلب صادر کرد که اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور وقت ایران که اکنون رئیس مجمع تشخیص مصلحت را به عهده دارد، از جمله آنها بود.
علاوه بر آقای هاشمی رفسنجانی، علی فلاحیان و علی اکبر ولایتی وزیران اطلاعات و امورخارجه دولت او، محسن رضائی فرمانده پیشین سپاه پاسداران، احمد وحیدی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران و وزیر دفاع کنونی ایران، محسن ربانی رایزن فرهنگی پیشین سفارت ایران در آرژانتین، احمدرضا اصغری دبیر سوم پیشین سفارت ایران در آرژانتین و هادی سلیمان‌پور، سفیر سابق ایران در این کشور در زمره متهمان پرونده هستند.

مهدی پرپنچی
 


سلام

در حالیکه سخنگوی ارتش سودان دیدار ناوگروه ایرانی را با دیدار کشتی های نظامی سایر کشورها یکسان دانسته است، برخی از منابع زمان انجام این دیدار را مورد توجه قرار داده اند.
هفته گذشته، انفجارهایی در کارخانه اسلحه سازی یرموک در خارطوم، پایتخت سودان، روی داد و منابع خبری گفتند که علت این انفجار حمله جت های نیروی هوایی اسرائیل بوده است.
به گفته بعضی رسانه های اسرائیل، مقامات اطلاعاتی این کشور معتقدند که کارخانه یرموک توسط مهندسان و تکنیسین های ایرانی اداره می شود و به تولید موشک هایی مشغول است که در اختیار گروه های مخالف اسرائیل در منطقه، از جمله حزب الله لبنان و جنبش حماس در غزه قرار می گیرد.
این رسانه ها خبر دادند که عملیات حمله به یرموک توسط تعدادی بمب افکن اف ١٥ اسرائیلی صورت گرفت که توانستند تجهیزات راداری سودان را نیز بی اثر کنند. مقامات نظامی اسرائیل در مورد دست داشتن این کشور در حمله به کارخانه اسلحه سازی یرموک اظهارنظری نکرده اند.
پس از وقوع انفجار در کارخانه یرموک، مقامات سودانی نیروی هوایی اسرائیل را به بمباران این محل متهم کردند اما تاکید ورزیدند که ایران با فعالیت این کارخانه هیچگونه ارتباطی نداشته است.
در عین حال، پیش از این مقامات سیاسی اسرائیل گفته بودند که ایران از طریق سودان برای گروه های وابسته به خود در منطقه اسلحه و تجهیزات نظامی ارسال می کند.

مهدی پرپنچی
 




سلام مجدد

سخنگوی ارتش سودان ورود یک ناوگروه نیروی دریایی ایران به بنادر آن کشور را تایید کرده است.
روز سه شنبه، ٩ آبان (٣٠ اکتبر)، رادیو دولتی سودان گزارش کرد که دو فروند شناور متعلق به نیروی دریایی ایران "در چارچوب روابط دوستانه و حسن نیت بین نیروهای دریایی با ماموریت امنیتی و دیپلماتیک" در بنادر سودان پهلو گرفته اند.
روز گذشته، خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - خبر ورود ناوگروه نیروی دریایی جمهوری اسلامی متشکل از یک ناوشکن و یک ناو هلی کوپتربر به یکی از بنادر سودان را منتشر کرد.
به گزارش رادیو سودان، سخنگوی ارتش این کشور گفته است که حضور این شناورها در آب های منطقه و ورود آنها به بنادر سودان بین روزهای ٢٨ تا ٣١ اکتبر "نشانه روابط سیاسی، امنیتی و دیپلماتیک بین دو کشور است."
وی افزوده است که در جریان این دیدار، برخی از مسایل مورد علاقه دو طرف بررسی می شود و این فرصت نیز در اختیار نیروی دریایی و دانشجویان آموزشگاه نیروی دریایی سودان قرار می گیرد تا "با این نوع کشتی بسیار پیشرفته و تسلیحات و تجهیزات نوین آن آشنا شوند."
رادیو سودان از برگزاری مراسم استقبال از ناوگروه نیروی دریایی ایران نیز خبر داد و گفت که در این مراسم، شماری از افسران عالیرتبه ارتش سودان شرکت داشتند.
سخنگوی ارتش سودان تاکید کرده است که این نخستین دیدار شناورهای نیروی دریایی سایر کشورها از سودان نیست و افزوده است که پیشتر، ناوگروه هایی از پاکستان، هند و مصر و برخی دیگر از کشورها با همین هدف از بنادر سودان دیدن کرده اند.

مهدی پرپنچی
 




 سلام دوباره

در بررسی عوامل موثر بر کاهش سریع ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی، این نظر هم مطرح شده بود که دولت به منظور تامین کسری بودجه ریالی، عمدا عرضه ارز را محدود کرده تا با افزایش بهای آن، عواید ریالی خود را افزایش دهد.
نظر دیگر نیز این بود که کمبود عرضه نتیجه طبیعی تحریم های خارجی علیه برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی است که عواید ارزی به خصوص از محل صادرات نفت را به شدت کاهش داده است.

وزیر اقتصاد ایران در عین حال کمبود ارز را هم تکذیب کرده و گفته است: "برای چندمین بار می گویم کمبود ارز در کشور نداریم بلکه موضوع، دشواری انتقال و افزایش هزینه هاست و بنابراین تغییراتی در کشورهای مقصد برای صادرات نفت ایران ایجاد می شود."
در پی تشدید تحریم های بانکی و نفتی کشورهای غربی علیه برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی، گفته شده است که نه تنها صادرات نفت خام و درآمد ناشی از آن کاهش یافته، بلکه محدودیت ارتباط بانکی با خارج موانعی را در راه دریافت عواید حاصله از صادرات ایجاد کرده و هزینه بانکی و بیمه واردات را هم افزایش داده است.
ظاهرا اظهارات آقای حسینی در مورد "دشواری انتقال و افزایش هزینه ها" به موانع دریافت ارز صادراتی اشاره دارد. درعین حال مشخص نیست که آیا منظور آقای حسینی از اینکه "کمبود ارز در کشور نداریم" به معنی وجود ذخایر ارزی کافی است و در چنین صورتی، به چه دلیل دولت از استفاده از این ذخایر برای نجات ریال و جلوگیری از فشارهای ناشی از آن بر مردم خودداری کرده است.
در مورد تحریم های خارجی، وزیر اقتصاد به کشورهایی که خرید نفت از ایران را تحریم کرده اند هشدار داد که جمهوری اسلامی در رابطه تجاری با آنها، تجدید نظر خواهد کرد.
وی از جایگزین کردن کشورهای دیگر به جای کشورهای تحریم کننده خبر داد و گفت: "تجار ما براساس تجربه با سایر کشورها رابطه مبادله برقرار می کنند و در نتیجه، جریان صادراتی و ارزی از غرب به شرق، از جمله کشوری مانند ترکیه منتقل می شود."
وزیر اقتصاد ضمن تایید دشواری در دریافت ارز از خارج گفته است که "کمبود ارزی وجود ندارد"
وزیر اقتصاد تلویحا امکان تجارت تهاتری با خریداران نفت ایران به دلیل دشواری نقل و انتقالات ارزی را هم مطرح کرد و گفت: "برخی شرکای تجاری با جمهوری اسلامی خریدار نفت هستند و از طرفی، ما نیز متقاضی کالاهای آنها هستیم که می توان بسیاری از واردات را از همان کشور که نفت صادر کرده ایم تامین کنیم."
امکان تجارت تهاتری یا پایاپای پیش از این نیز به عنوان راهی برای ادامه صدور نفت خام مطرح شده بود اما برخی کارشناسان این راه حل را مورد انتقاد قرار داده و گفته اند که تجارت تهاتری باعث محدود شدن حق انتخاب ایران در خرید اقلام وارداتی می شود. علاوه بر این، کالاهای تولیدی برخی کشورهای واردکننده نفت ایران هم ممکن است فاقد کیفیت مناسب باشد.

همزمان، گزارش شده است که به دلیل کمبود داخلی، صادرات برخی کالاها به خارج قطع شده است.
در هفته های اخیر مصرف کنندگان ایرانی با کمبود و گرانی برخی اقلام از جمله دارو مواجه بوده اند
به گزارش خبرگزاری فارس، جواد تقوی، رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، در نامه ای به معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان توسعه تجارت گفته است که صادرات پنجاه قلم کالای داخلی همراه با کلیه اقلام دارویی و پزشکی ایران ممنوع شده است.
براساس این نامه، فهرست این کالاها در جلسه معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت به تصویب رسیده است.
این فهرست شامل برخی مواد غذایی، مانند گندم، آرد، قند و شکر، روغن نباتی و گوشت گوسفند و تعدادی اقلام معدنی و صنعتی است.
همچنین، صادرات مجدد کلیه اقلام دارویی، تجهیزات پزشکی و درمانی که با ارز مرجع وارد شده ممنوع اعلام شده و آمده است که فهرست کالاهای تولید داخل که در ساخت آنها از مواد اولیه وارداتی با ارز مرجع استفاده شده، پس از اعلام نظر وزارت بهداشت مجددا ارسال خواهد شد.
در این نامه آمده است که فهرست تکمیلی ممنوعیت صادرات کالاهای تولید داخل پس از بررسی اعلام می شود.


منتظر نظر
 

 
 
 سلام
 
وزیر دارایی تاکید کرده که کاهش ارزش پول ملی ایران عمدی نبوده است.وزیر اقتصاد ایران گفته است کاهش ارزش ریال باعث از سرگیری قاچاق بنزین به خارج شده است.
روز سه شنبه، ٩ آبان (٣٠ اکتبر)، خبرگزاری فارس به نقل از شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد و دارایی ایران، گزارش کرد که "با افزایش قیمت ارز، قاچاق بنزین که قبلا با آزاد سازی قیمت حذف شده بود، دوباره رونق گرفته است."
پیش از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها و افزایش بهای سوخت در داخل، گفته می شد که هرساله مقادیری بنزین ارزان‎قیمت ایرانی به کشورهای مجاور قاچاق می شود که افزایش بهای داخلی آن این روند را کاهش داده است.
ظاهرا کاهش شدید ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی طی چند هفته اخیر، قیمت بنزین بدون یارانه ایران برحسب ارز خارجی را به حدی کاهش داده که مصرف کنندگان خارجی مایل به خرید آن شده اند.
آقای حسینی گفت که "هدفمندی یارانه ها از نظر اصلاح قیمت نسبی در بخش حامل های انرژی ابتدا موفق بود و باعث از بین رفتن قاچاق سوخت به خارج از کشور می شد اما اکنون که با اتفاقات ارزی شکاف قیمت حامل های انرژی در داخل و خارج بیشتر شده، دوباره سرو کله قاچاق بنزین پیدا شده است."

منتظر نظر





آقای خرازی در میزگردی بررسی انتخابات آمریکا در تهران، گفته که او "هر گونه تحولی در روابط دوجانبه ایران و آمریکا را تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران منتفی و غیرعملی" می داند.
او گفته آمریکایی ها "خوب فهمیده اند که موضوع روابط خارجی تابعی از حیطه اختیارات بالاترین مقام نظام اسلامی یعنی رهبری است چرا که آنها حاضر نبوده و نیستند با آقای احمدی ن‍ژاد مذاکره کنند و با دولت ایشان مسائل را حل و فصل نمایند. دولت و رئیس جمهوری که ایام ماندگاریش مستعجل است و موقعیت بسیار منفی در داخل سیستم سیاسی خود آمریکا به دلیل ارائه برخی شعارها دارد."
معاون پیشین وزارت امور خارجه ایران گفته است که در سفر اخیر محمود احمدی ن‍ژاد به نیویورک "نشانه های آشکاری از تمایل ایشان به مذاکره با آمریکا دیده شد ولی آمریکایی ها هیچ اهمیتی به این مواضع ندادند و این رویکرد واکنش جدی از سوی آنها را در برنداشت چرا که از نظر آمریکایی ها کار دولت احمدی ن‍ژاد در ایران به پایان رسیده است."
صادق خرازی به جز معاونت وزارت امور خارجه در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی مدتی هم سفیر این کشور در فرانسه و عضو تیم مذاکرات اتمی بود.
اعضای این تیم در دوره سیاست اعتماد سازی و تنش زدایی در پی برقراری روابط نزدیک با کشورهای غربی از جمله عادی سازی مناسبات با آمریکا بودند.
محمد البرادعی، مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی، در خاطراتش می گوید که این تیم در نامه ای که او آن را به جورج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا رساند، پیشنهاد رفع مسائل بین دو کشور و عادی سازی روابط را داده بود.
با این همه دولت محمد خاتمی علیرغم گزارش های حاکی از تمایل به عادی سازی روابط با آمریکا در این زمینه ناکام بود اما برای اولین بار در دوره جمهوری اسلامی، آیت الله علی خامنه ای، به دولت محمود احمدی نژاد اجازه مذاکره مستقیم با آمریکا بر سر مسائل عراق را داد.
این مذاکرات به مسائل عراق محدود ماند و علیرغم ابراز تمایل باراک اوباما در روزهای نخست ریاست جمهوری خود به عادی سازی روابط با ایران، جمهوری اسلامی به این ابراز تمایل واکنش منفی نشان داد.
در حال حاضر ایالات متحده با تشکیل اجماع بین‌المللی کم سابقه، تحریم های شدیدی علیه ایران اعمال کرده است.
اشاره آقای خرازی به ابراز تمایل آقای احمدی نژاد به مذاکره با دولت آمریکا بود که طی سفر اخیرش به نیویورک مقر سازمان ملل متحد، دست کم در پنج گفت و گو و مصاحبه آن را تکرار کرد.
آقای خرازی گفته "واضح است که دولت آقای احمدی ن‍ژاد تلاش می کند در روزهای پایان کار خود این موفقیت مذاکره با امریکا را به نام خود سکه بزند که مشکل رابطه با آمریکا را این دولت حل کرده است. در حالی که بزرگان کشور اهداف این عده در دولت را خوب می فهمند و اجازه این کار را نمی‌دهند."
وی همچنین درباره رویکرد دولت آینده آمریکا نسبت به ایران پیش بینی کرده است "هرگونه بحث حمله نظامی در مورد ایران بیشتر یک جنگ روانی و شعار تبلیغاتی محسوب می شود. اما تحریم در دستور کار آمریکا قرار خواهد داشت."
او از نحوه مواجهه ایران با تحریم های صورت گرفته علیه این کشور انتقاد کرده و گفته است "اشتباهی که از سوی ما صورت گرفت این بود که در مذاکرات خود، علائمی از کارآیی سیاست موفق تحریم ها نشان داده شد و این مسئله آنها را در دنبال کردن سیاست تحریم جدی تر کرده است."
آقای خرازی گفته "به زعم من این خدمت به ملت نیست که برخی حضرات برای توجیه و فرافکنی در خصوص ضعف های مدیریتی خود، مسئله تحریم ها را پیش می کشند . به نظر من بحران مدیریت در کشور را نباید به پای تحریم بگذاریم."
معاون پیشین وزارت امور خارجه ایران گفته است که مقامات دولت فعلی این کشور "تصور دقیقی از مسائل خود و مدیریت بحران ندارند و همه سوء مدیریت های خود را به پای تحریم می گذارند."
او گفته دولت ایران "با گره زدن مشکلات اقتصادی با بحث تحریم ها، تمایل خود را به مذاکره با آمریکا نشان می دهد."
مقام های دولت ایران از جمله محمود احمدی نژاد می گویند که تحریم ها بر اقتصاد ایران اثر گذاشته و آیت الله علی خامنه ای رهبر این کشور، تحریم ها را "غیرمنطقی و وحشیانه" خوانده است.

منتظر نظر


 

۱۳۹۱ آبان ۶, شنبه




 سلام دوباره

آیا سقوط بی سابقه ارزش پول ایران صرفاً نتیجه ضعف مدیریت و یک امر اقتصادی است یا ریشه در بحرانی عمیق تر دارد؟( مهمانان علی مزروعی، سارا بازوبندی و مهرداد عمادی) آمریکا می گوید سازمان مجاهدین خلق ایران دیگر یک سازمان تروریستی نیست. کشورهای ار
وپایی هم پیشتر به این نتیجه رسیده بودند. حالا سازمانی که دیگر پادگان و توپ و تانکی در اختیار نداردقرار است از این به بعد چه کار کند؟( همراه با ایرج مصداقی، امیرحسین گنج بخش و حسین باقرزاده) بیننده برنامه صفحه دو آخر هفته باشید  (4.10.2012/13.07.1391)



 سلام

بر اساس قراردادی که هفته گذشته بین امامعلی رحمان و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور تاجیکستان و روسیه امضا شد، سه شهر دوشنبه، کولاب و قورقان تپه، کماکان شاهد بزرگترین حضور نظامی روسیه در خارج از مرزهای این کشور خواهد بود. سود و زیان این توافق برای دو کشور چیست و مخالفان و موافقان توافق درباره آن چه می‌گویند؟ صفحه دو سه شنبه با من  مهدی پرپنچی و مهمانان سیف الله سفراف، عزیز خاشاک و تورج اتابکی ( 9.10.12/18.07.91)


منتظر نظر 


سلام دوباره

آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، تن به مصاحبه نمی دهد، گفته ها و سخنرانی های او تنها دریچه به درون ذهن سیاستمداری است که مقدرات جامعه ای هفتاد میلیونی را در دست دارد . این گفته ها چقدر می تواند انعکاس تصویری باشد که آیت الله خامنه ای از اوضاع
ایران و جهان در ذهن دارد؟ و این نگاه او، چه تاثیری در مسیر آینده ایران خواهد داشت؟ نگاهی به سخنرانی اخیر آیت الله خامنه ای در سفر به خراسان در صفحه دو این هفته با من مهدی پرپنچی. (همرا ه با مهدی خلجی و تقی رحمانی)(16.10.2012/25.07.91)
 
 
منتظر نظر



 سلام

با گذشت بیش از سه سال از سرکوبی جنبش سبز و اصلاح طلبان در ایران فعالان سیاسی اصلاح طلب در ماههای باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری چه راهکارهایی برای تداوم بقای خود در عرصه سیاسی دارند؟(مهمانان علی علیزاده، آرش غفوری، مصطفی خسروی و حنیف مز
روعی) چرا در سوریه با وجود افزایش سطح درگیری بین مخالفان و رژیم بشار اسد امید چندانی به پایان خشونتها در آینده نزدیک به چشم نمی خورد؟( مصاحبه با فواز جرجس). با من مهدی پرپنچی در صفحه دو آخر هفته(11.10.2012/20.07.91)
 
منتظر نظرتان هستم



 با سلام

بعد از پاسخ سربالای قوه قضاییه به درخواست محمود احمدی نژاد برای بازدید از زندان اوین، رئیس جمهوری ایران در پاسخی بی سابقه به رئیس قوه قضاییه، گفت نیازی به اجازه او برای بازدید از زندان اوین ندارد. چرا بعد از هفت سال، محمود احمدی نژاد تازه ب
ه فکر بازدید از زندان ها و پاسداری از قانون اساسی افتاده است؟ و فارغ از نیت او، این اقدامات چه تاثیری در تعمیق شکاف در لایه های بالای حاکمیت جمهوری اسلامی خواهد داشت؟ این موضوع با من مهدی پرپنچی در صفحه دو سه شنبه(23.10.2012/2.08.91) مهمانان برنامه: محمد تقی کروبی، احمد سلامتیان و علی اکبر موسوی خوئینی


با سلام

چرا تلاشهای برک اوباما برای باز کردن درگفت و گو با ایران بی نتیجه ماند. آیا درصورت انتخاب مجدد تلاشش به مسیر جدیدی خواهد افتاد یا دست از تلاش خواهد شست؟

بررسی این موضوع و گفت و گویی با دبیر کل سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در این برنامۀ صفحۀ دوی آخر هفته با عنایت فانی و مهمان هایش مهرزاد بروجردی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه سیراکیوز، کامران متین، استاد روابط بین الملل در دانشگاه ساسکس و علیرضا احمدیان، کارشناس مسائل بین المللی از دانشگاه سوآس، 


با من همراه باشید
پرپنچی



 با سلام

دیروز عید قربان بود و قرار بود در سوریه طرف های درگیر در صلح باشند اما ورق به یکباره برگشت و آتش بس از سوی مخالفان مسلح نقض شد و چندین رشته انفجار رخ داد که به شادمانی مردم در سوریه و کشورهای اطراف پایان داد.

به نظر شما چرا مخالفان به تعهدات خود پایبند نیستند و چرا حامیان خارجی مخالفان مسلح سوری نمی خواهند کوتاه بیایند؟

با من همراه باشید.



۱۳۹۱ آبان ۲, سه‌شنبه

سلام دوباره

حتما می دانید که امروز وزارت دارایی ایالات متحده آمریکا به مدت 45 روز تحریم های خود را تعلیق کرده تا کشورهای غربی امکان ارسال کمک های خودشون را به زلزله زدگان آذربایجان شرقی داشته باشند/

آیا این کار آمریکا یک گام به جلو برای ایجاد رابطه با ایران نیست و آیا به نظر شما نباید مسئولان جمهوری اسلامی این فرصت را غنیمت بشمارند و به فکر احیای رابطه با آمریکا بیفتند.

به نظر من اگر این کار سیاسی هم که باشد باز هم ارزش پیگیری و دنبال کردن دارد چون اگر این کار توسط مسئولان جمهوری اسلامی جدی تلقی شود آمریکا نیز به خاطر خود مجبور است که ایران را جدی بگیرد و اگر هم غیر از این باشد این آمریکاست که چهره خود را در جهان منفور می کند و اگر این طور باشد فرصتی را به ایران می دهد که همیشه یک برگ برنده از آمریکا در اختیار داشته باشد.

پوشش تحولات بهار عربی در بی بی سی فارسی


بی بی سی تراست، نهاد ناظر بر بی بی سی، چندی پیش تصمیم گرفت که پوشش خبری بی بی سی درباره تحولات جهان عرب موسوم به بهار عربی را بررسی کند. در این گزارش مستقل که به سفارش این نهاد وتوسط ادوارد مورتیمر، یک روزنامه نگار باسابقه تهیه شد، جنبه های مختلف پوشش خبری تحولات جهان عرب، از شروع آن در دسامبر ٢٠١٠،( دی ماه سال ٨٩) در تونس تا ژانویه سال ٢٠١٢ ، (دی و بهمن س
ال ٩٠ ) مورد بررسی قرار گرفت.
بی بی سی تراست که هراز چندگاهی درباره موضوعات مختلف در بی بی سی تحقیق می کند، می گوید دلیل انتخاب پوشش خبری بهار عربی، اهمیت این موضوع و گستردگی آن بوده است.
این گزارش تنها بخش انگلیسی بی بی سی یعنی رادیو، وبسایت و تلویزیون از جمله بی بی سی ورلد ، را مورد مطالعه قرار داده و شامل سرویس های به زبانهای دیگر سرویس جهانی از جمله بی بی سی فارسی نبود.

نظرتون؟