۱۳۹۲ خرداد ۲, پنجشنبه

دلنوشته بی بی سی به ایرانیان عزیز



چندی پیش وقتی صحبت ها بر سر انتخابات ایران بود امیدی برای مشارکت در ایرانی ها دیده نمی شد تا جایی که تحلیلگران بحث تحریم انتخابات در ایران را مطرح کردند. اما با آمدن هاشمی فضا کاملا تغییر کرد و امید به دلها بازگشت.
البته بی بی سی فارسی با توجه به ارتباطاتی که با داخل داشت آمدن هاشمی را پیش بینی کرده بود و ما می دانستیم که چنین اتفاقی خواهد افتاد برای همین برخلاف سایر رسانه ها به جای تحریم انتخابات بحث انتخابات آزاد را مطرح نمودیم.
اما متاسفانه کسی فکرش را نمی کرد که شورای نگهبان و آقای جنتی و یزدی هاشمی را رد صلاحیت کنند.
طبق خبرهای دریافتی ما از ایران رد صلاحیت هاشمی محال بود. ولی نمی دانم در طول این چند روز چه اتفاقی افتاد که ورق برگشت و گونه دیگری رقم خورد.
اما هرچه بود همه ما را شوکه کرد و تمام برنامه های ما را تحت تاثیر قرار داد. بر خلاف انتخابات قبلی که توانستیم نقش بسزایی در آگاهی ملت ایران داشته باشیم. به همین دلیل در پاسخ به عزیزانی که گفته بودند چرا بی بی سی در این روزها بسیار گیج و بی حساب و کتاب کار می کند باید گفت شما هم جای ما بودید همین بود. تا ببینیم در آینده چه می شود.

۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۹, پنجشنبه

هاشمی رفسنجانی کلید خروج از تاریکی





در دو سه سال گذشته که وضعیت اقتصادی ایران وخیم شده و تورم و گرانی روز به روز در حال بیشتر شدن است، فشار زندگی هم بر اقشار مختلف مردم، به ویژه قشر متوسط و ضعیف بیش از پیش شده و تقریبا به وضعیت بحرانی و هشدار دهنده رسیده است. در این میان گروهی از تحلیل گران سیاسی و اقتصادی معتقدند که فردی مانند هاشمی رفسنجانی که تجربه ۸ سال اداره کشور در زمان جنگ عراق علیه ایران را داشته، می تواند منجی کشور شود.
آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز اخیرا در برخی محافل و دیدارهای خود با گروه های مختلف سیاسی به این نکته اشاره کرده و مدعی شده که در دوران ریاست جمهوری اش، به رغم حمله تمام عیاری عراق علیه ایران، اما تورم چندین برابر کمتر از دوران ریاست جمهوری “محمود احمدی نژاد” بوده است.
او در اظهارات خود تلاش کرد نشان دهد که خواهد توانست یک بار دیگر روی کار بیاید و با مهار وضعیت فعلی اقتصادی، به منجی جمهوری اسلامی تبدیل شود.
در این میان بسیاری از تحلیل گران سیاسی معتقدند که هاشمی رفسنجانی در نهایت، نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران نخواهد شد، بلکه به نفع چهره هایی همچون “علی اکبر ولایتی” مشاور امور بین الملل رهبر انقلاب یا “علی اکبر ناطق نوری” رییس دفتر بازرسی رهبری ایران که هر دوی آنها از اصولگرایان معتدل به شمار می روند و نیز از چهره های نزدیک به حاکمیت هستند، کناره گیری و حمایت خود از آنان را اعلام خواهد کرد.
در صورت درست بودن تحلیل این تحلیل گران، به نظر می رسد هاشمی رفسنجانی به نفع ولایتی کنار رود، زیرا “علی اکبر ناطق نوری” اعلام کرده قصد ورود به انتخابات را ندارد. اما ولایتی که از اعضای ائتلاف ۱+۲ اصولگرایان به شمار می رود، ستاد انتخاباتی خود را تشکیل داده و در صورت پیروزی در انتخابات، با توجه به اینکه مشاور امور بین الملل رهبر ایران است، شاید مأمور مذاکره با ایالات متحده آمریکا شود.