۱۳۹۲ مهر ۵, جمعه

فرصت طلایی برای آغاز روابطه ایران و آمریکا


کمتر از دو ماه پس از روی کار آمدن حسن روحانی، اجلاس امسال مجمع عمومی سازمان ملل متحد به فرصتی کم سابقه برای دیدار و گفتگوی مقام های عالی رتبه ایران و آمریکا تبدیل شده است.

از یک طرف تبریک باراک اوباما به حسن روحانی طی یک نامه کتبی - و پاسخ آقای روحانی - و از طرف دیگر اظهارات مقام های متعدد ایرانی دایر بر عزم جدی برای حل اختلاف بر سر پرونده اتمی ایران که ظاهرا از حمایت رهبر این کشور هم برخوردار است، از عوامل اصلی پدید آمدن این فرصت است.

اگر رؤسای جمهور دو کشور در روزهای سه شنبه یا چهارشنبه در حاشیه این اجلاس دیدار رسمی یا خوش و بشی غیررسمی نداشته باشند، باز هم قرار است که وزیران امور خارجه آنها پنجشنبه این هفته در چارچوب مذاکرات هسته ای گروه ۵+۱،‌ دور یک میز بنشینند.

ایران همچنین موافقت کرده است که ماه آینده مذاکرات هسته ای با غرب را در ژنو سوئیس ادامه دهد.

به نظر می رسد که رییس جمهوری ایران و تیم سیاست خارجی اش مصمم هستند که سنگ بنای حل مناقشه هسته ای و خروج از محاصره تحریم ها را در نیویورک بگذارند و موفق شده اند که خوش بینی بسیاری را در حلقه های دیپلماتیک کسب کنند.

جفری فلتمن،‌ معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد، که پیشتر از مقام های ارشد وزارت امور خارجه آمریکا بوده دیدارش با جواد ظریف را مثبت ارزیابی می کند.

آقای فلتمن به بی بی سی می گوید: واضح است که او از حقوق ایران و جایگاهش در منطقه و جهان دفاع کرد اما به نحوی کاملا متفاوت نسبت به دولت قبلی ایران. فکر می کنم امسال اجلاس مجمع عمومی فرصت هیجان انگیزی برای دیپلماسی باشد.

با وجود این خوش بینی ها، طراحان اصلی تحریم ها در کنگره آمریکا تغییر لحن مقام های ایران را برای شل کردن گره تحریم ها کافی نمی دانند.

سناتور چاک شومر (دموکرات)‌ و سناتور جان مک کین (جمهوریخواه) با ارسال نامه ای به باراک اوباما کاهش زودهنگام تحریم های ایران را به شدت غیرسازنده دانسته اند و خواهان ادامه اعمال فشارها شده اند.

این دو سناتور در نامه خود نوشته اند:‌ علی رغم سخنان خوشایندی که از آقای روحانی می شنویم اقدامات ایران است که مهم خواهد بود.

جناح محافظه کار طرفدار تحریم در آمریکا مانند اسراییل نگران است که دولت باراک اوباما در برابر ایران شتاب کند و "فریب" ادبیات معتدل حسن روحانی را بخورد.

جلب اعتماد این جناح چالشی پیش روی روسای جمهوری آمریکا و ایران و تیم های سیاست خارجی آنها خواهد بود؛ چالشی که گذر از آن دست کم برای حسن روحانی نیازمند چیزی بیش از لحن ملایم و شعار تعامل سازنده خواهد بود.


 


 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر