۱۳۹۱ آبان ۹, سه‌شنبه

 




سلام

یک روز پس از موعد گفت و گوهای ایران و آرژانتین درباره پرونده انفجار در مرکز یهودیان آرژانتین موسوم به آمیا، وزارت خارجه ایران آمادگی خود را برای "بررسی دقیق" این انفجار و شناسایی عاملان آن اعلام کرده است.
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران در روز نهم آبان (سی‌ام اکتبر) گفته است که درباره انجام مذاکرات بین نمایندگان ایران و آرژانتین یک ماه پیش بین وزرای خارجه دو کشور توافق شد.
سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که "هر نوع اتهامی را نسبت به شهروندان خود را رد می‌کند."
در روز ۱۸ ژوئیه سال ۱۹۹۴، انفجار اتومبیلی در ساختمان هفت طبقه انجمن همیاری اسرائیل و آرژانتین در بوئنوس‌آیرس پایتخت آرژانتین منجر به کشته شدن ٨٥ نفر و زخمی شدن بیش از ٢٠٠ نفر شد.
آرژانتین ایران را مسئول این انفجار معرفی کرده است. اما ایران این اتهام را رد می‌کند.
نزدیک به شش سال پیش یکی از قضات دادگاه فدرال آرژانتین برای ۹ مقام ایرانی حکم جلب صادر کرد که اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور وقت ایران که اکنون رئیس مجمع تشخیص مصلحت را به عهده دارد، از جمله آنها بود.
علاوه بر آقای هاشمی رفسنجانی، علی فلاحیان و علی اکبر ولایتی وزیران اطلاعات و امورخارجه دولت او، محسن رضائی فرمانده پیشین سپاه پاسداران، احمد وحیدی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران و وزیر دفاع کنونی ایران، محسن ربانی رایزن فرهنگی پیشین سفارت ایران در آرژانتین، احمدرضا اصغری دبیر سوم پیشین سفارت ایران در آرژانتین و هادی سلیمان‌پور، سفیر سابق ایران در این کشور در زمره متهمان پرونده هستند.

مهدی پرپنچی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر